vrijdag 9 januari 2015

NOORD- EN ZUIDPOOL

De eerste week na de Kerstvakantie zijn we er meteen ingevlogen met het thema "Noordpool en Zuidpool". De doelstelling is dat we op het einde van de week niet alleen het verschil kennen tussen beide, maar ook weten welke dieren waar leven. Zelfs de wereldbol is er aan te pas gekomen. Dat was voor velen de eerste les Wereldoriëntatie, of Aardrijkskunde zoals de mama's en de papa's het ooit hebben geleerd....

We zijn de week gestart met de Zuidpool met behulp van een informatief boek over Antarctica. Zo leerden we o.a. dat:
  • er 4 soorten pinguïns wonen, maar geen mensen;
  • er ijsbrekers bestaan om het dikke ijs te breken;
  • er ijsbergen en ijsschotsen bestaan;
  • er walvissen, potvissen en vinvissen leven;
  • enz. ....
We hebben vooral veel foto's bekeken om een gestructureerd beeld te krijgen van het geheel.







Daarna gingen we meteen aan de slag om onze eigen pinguïn te boetseren uit plasticine. Daarvan maakten we een magische schudbol.









We wisten niet hoe we daaraan moesten beginnen, dus we hadden wel wat coaching nodig. Maar zoals jullie zien mocht het resultaat er best zijn.

En vervolgens de Noordpool! Daar leven vooral de ijsberen, de Eskimo's of Inuïten, de sledehonden, de poolvos enz. We leerden dat de Inuïten niet in een huis wonen, maar in een iglo en dat ze zich verplaatsen met sneeuwscooter of sledes getrokken door sledehonden of husky's.

En nu gaan we voor altijd onthouden dat pinguïns en ijsberen niet op dezelfde plaats op aarde leven!





Van al die koude kregen een druipneus. Dus dat was het uitgelezen moment om te leren hoe we onze neus moeten snuiten. We hebben dit geleerd aan de hand van een versje:





Voor de mama's en de papa's die niet weten hoe ze hun neus moeten snuiten: uw kleuter zal jullie graag uitleggen hoe het moet!








Tot groot jolijt van iedereen, ook van de juf, had Ella heel wat informatie meegebracht over het thema van de week. Zo zie je maar dat zelfs de grootouders een grote betrokkenheid tonen bij wat in de klas gebeurt. Ze hadden afbeeldingen, een vertelplaat en woordkaarten opgezocht op het internet en alles uitgeprint. Zo hadden we direct alles bij de hand om onze woordenschat nog eens extra te oefenen en om ons totaalbeeld te vervolledigen. Dankjewel Vava en Nona!

Van de afbeeldingen had de juf vervolgens een memory spel gemaakt en daarmee hebben we met veel enthousiasme onze week afgesloten, want na inspanning komt ontspanning!













Omdat niet iedereen tegelijk met hetzelfde spelletje kan spelen, is er in de klas altijd meer dan voldoende variatie aan andere dingen. Zo speelden we ook nog met het spelletje Pinguïn Panic. Met dit spelletje hebben we ervaren dat het niet makkelijk is om een bewegende ijsschots in evenwicht te houden. Geduld is dan een mooie deugd.







Daarnaast waren er ook nog keuzeactiviteiten, waarvan we jullie de foto's niet willen onthouden...










Op naar het volgende thema: "ziek zijn". Dus dat is iets voor volgende week. Mochten de mama's en de papa's of de oma's en de opa's interessant materiaal kunnen aanleveren, dan zijn we daar heel blij mee!