vrijdag 12 januari 2018

PROJECT: NOORD- EN ZUIDPOOL




De eerste week na de Kerstvakantie zijn we er meteen ingevlogen met het thema "Noordpool en Zuidpool". De doelstelling is dat we op het einde van de week niet alleen het verschil kennen tussen beide, maar ook weten welke dieren waar leven. Zelfs de wereldbol is er aan te pas gekomen. Dat was voor velen de eerste les Wereldoriëntatie, of Aardrijkskunde zoals de mama's en de papa's het ooit hebben geleerd....

We zijn de week gestart met de Zuidpool met behulp van een informatief boek over het “Willeweteboek Noordpool – Zuidpool”. Zo leerden we o.a. dat op de Zuidpool:
  • er 4 soorten pinguïns wonen, maar geen mensen;
  • er ijsbrekers bestaan om het dikke ijs te breken;
  • er ijsbergen en ijsschotsen bestaan;
  • er walvissen, potvissen en vinvissen leven;
  • enz. ....
We hebben vooral veel foto’s en filmpjes van School-TV bekeken om een gestructureerd beeld te krijgen van het geheel.


En vervolgens de Noordpool! Daar leven vooral de ijsberen, de Eskimo's of Inuïten, de sledehonden, de poolvos enz. We leerden dat de Inuïten niet in een huis wonen, maar in een iglo en dat ze zich verplaatsen met sneeuwscooter of sledes getrokken door sledehonden of husky's.

En nu gaan we voor altijd onthouden dat pinguïns en ijsberen niet op dezelfde plaats op aarde leven!




Onze zandbak was deze keer gevuld met ijsblokjes van de Noord- en Zuidpool ;-)

We speelden met een magnetisch visspel..
 

... en met het gezelschapsspel "Pinguïn Panic".
 

We hebben een waarneming gedaan van Playmobil van ijsberen en pinguïns. Uiteraard hebben we er ook mee gespeeld.







We knutsel zelf een magnetisch visspel en probeerden het ook meteen uit...
 











We oefenden onze knipvaardigheid bij het chronologisch rangschikken: hoe wordt een pinguïn geboren? 














Van al die koude kregen we een druipneus. Dus dat was het uitgelezen moment om te leren hoe we onze neus moeten snuiten. We hebben dit geleerd aan de hand van een doe-versje:
 






Dus vanaf nu kunnen we allen ons neusje op de juiste manier snuiten!

Daarna hebben we met suikerklontjes een iglo gebouwd... Dat was niet eenvoudig en er kwam vooral veel ruimtelijk inzicht aan te pas.