Deze week kregen we het bezoek van Sneeuwwitje en
de 7 dwergen.
Om te beginnen even een sfeerbeeld van onze themahoek.
Om te beginnen even een sfeerbeeld van onze themahoek.
Maandagmorgen hebben we eerst het verhaal van
Sneeuwwitje a.h.v. prenten verteld.
Daarna hebben we de diamanten, die de dwergen in de
mijn hebben gevonden, gesorteerd van groot naar klein.
En dan waren we al dinsdag ...
We knutselden de spiegel van de stiefmoeder uit het verhaal van Sneeuwwitje. We kozen 3 kleuren mozaïekjes en plakten die volgens een patroon op de omtrek van de spiegel.
Op woensdag verstopte onze Thilo 3 prenten in de klas en hij bracht een vertelboek "De wensboom van prinses Soetemond".
We maakten ook een aantal werkblaadjes: voorbereidende schrijfoefening "punten met elkaar verbinden", "appelen kleuren" en "dieren zoeken op een prent".
Op donderdag speelden we eerst poppenkast met Nellie en Cezar. Ze maakten in poppenland een fruitbrochette.
De giftige
appel uit het verhaal, brengt ons bij de beleving van appelen, peren, bananen en druiven:
- we keken eerst naar de vorm (cirkel) en gingen dan in ons klasje op zoek naar voorwerpen met dezelfde vorm;
- we zagen dat er groene appelen waren en rood met groen;
- we sorteerden de appelen van klein naar groot;
- we leerden dat een appel een kroontje, steeltje, schil, sap en vruchtvlees heeft en dat er in de appel ook een klokhuis met vijf kamertjes zit, waarin de pitjes wonen;
- we zagen lange smalle peren en peren met een dikke buik;
- raar, maar waar: een peer heeft ook een klokhuis met vijf kamertjes!?;
- en voor alle duidelijkheid: appelen en peren groeien aan een boom... maar we kopen ze in de winkel;
- we keken eerst naar de vorm (cirkel) en gingen dan in ons klasje op zoek naar voorwerpen met dezelfde vorm;
- we zagen dat er groene appelen waren en rood met groen;
- we sorteerden de appelen van klein naar groot;
- we leerden dat een appel een kroontje, steeltje, schil, sap en vruchtvlees heeft en dat er in de appel ook een klokhuis met vijf kamertjes zit, waarin de pitjes wonen;
- we zagen lange smalle peren en peren met een dikke buik;
- raar, maar waar: een peer heeft ook een klokhuis met vijf kamertjes!?;
- en voor alle duidelijkheid: appelen en peren groeien aan een boom... maar we kopen ze in de winkel;
- veel bomen bij elkaar vormen een boomgaard;
- veel druiven of bananen bij elkaar noemen we een tros;
- druiven groeien aan een druivelaar en veel druivelaars bij elkaar vormen een wijngaard;
- van al deze vruchten kunnen we ook sap persen.
En dan gingen we aan de slag met het maken van een fruitbrochette...
We hebben nogal gesmuld!
Nadien speelden we poppenkast met de poppen van Sneeuwwitje die Tess had meegebracht.
Op vrijdag vertelden we het verhaal "Het geheim" en leerden we onze handen wassen. De pictogrammen vertelden ons stap per stap hoe we onze handen grondig wassen en drogen.