De eerste week na de Kerstvakantie zijn we er meteen ingevlogen met het
thema "Noordpool en Zuidpool". De doelstelling is dat we op het einde
van de week niet alleen het verschil kennen tussen beide, maar ook weten welke
dieren waar leven. Zelfs de wereldbol is er aan te pas gekomen. Dat was voor
velen de eerste les Wereldoriëntatie, of Aardrijkskunde zoals de mama's en de
papa's het ooit hebben geleerd....
Juf Amy kwam de hele week op observatiestage en heeft uiteraard deelgenomen aan al onze activiteiten. Vanaf 13 maart zal ze 3 weken stage lopen in onze klas.
We zijn gestart met de Zuidpool met behulp van een informatief boek
over Antarctica. Zo leerden we o.a. dat:
- er 4 soorten pinguïns wonen, maar geen mensen;
- er ijsbrekers bestaan om het dikke ijs te breken;
- er ijsbergen en ijsschotsen bestaan;
- er walvissen, potvissen en vinvissen leven;
- enz. ....
We hebben vooral veel foto's bekeken om een gestructureerd beeld te
krijgen van het geheel.
Nadat we eerst een instructiefilmpje hadden bekeken, gingen we meteen aan de slag om een sneeuwman te maken met behulp van een sok en rijst. Dat was ook een oefening in oog-handcoördinatie en meten.
Wat vinden jullie van de resultaten?
En zoals altijd staan we te popelen om ons knutselresultaat mee naar huis te nemen!
En vervolgens de Noordpool! Daar leven vooral de ijsberen, de Eskimo's of
Inuïten, de sledehonden, de poolvos enz. We leerden dat tot enkele tientallen jaren geleden de Inuïten niet in een
huis wonen, maar in een iglo en dat ze zich verplaatsen met sneeuwscooter of
sledes getrokken door sledehonden of husky's.
En nu gaan we voor altijd onthouden dat pinguïns en ijsberen niet op dezelfde plaats op aarde leven en dat het op de Zuidpool drie keer zou koud is als op de Noordpool!
En nu gaan we voor altijd onthouden dat pinguïns en ijsberen niet op dezelfde plaats op aarde leven en dat het op de Zuidpool drie keer zou koud is als op de Noordpool!
Van al die
koude kregen een druipneus. Dus dat was het uitgelezen moment om te leren hoe
we onze neus moeten snuiten. We hebben dit geleerd aan de hand van een versje:
Voor de
mama's en de papa's die niet weten hoe ze hun neus moeten snuiten: uw kleuter
zal jullie graag uitleggen hoe het moet!
Omdat niet
iedereen tegelijk met hetzelfde spelletje kan spelen, is er in de klas altijd
meer dan voldoende variatie aan andere dingen. Zo speelden we ook nog met het
spelletje Pinguïn Panic. Met dit spelletje hebben we ervaren dat het niet
makkelijk is om een bewegende ijsschots in evenwicht te houden. Geduld is dan
een mooie deugd.
Daarnaast
waren er ook nog contractjes, waarvan we jullie de foto's niet willen
onthouden...
Op de PC leerden we de muis hanteren: klikken en slepen... Dit deden we a.h.v. een toepassing van Confetti. De papieren versie zit in het bundeltje van deze week.
Op naar het
volgende thema: "ziek zijn/Drakensnot". Dus dat is iets voor volgende week.
Mochten de mama's en de papa's of de oma's en de opa's interessant materiaal
kunnen aanleveren, dan zijn we daar heel blij mee.